استارلینک، اینترنت نسل جدید

استارلینک نامی‌است که این روزها زیاد با آن برخورد دارید و احتمالا اخبار مربوط به این ماهواره اینترنتی را زیاد دنبال می‌کنید. ولی واقعا استارلینک چیست و چطور وعده دسترسی به اینترنت را برای نقاط مختلف جهان ممکن می‌کند؟

استارلینک چیست؟

Starlink یک سیستم صورت فلکی ماهواره ای (satellite constelation) است که هدف آن ارائه پوشش جهانی اینترنت است. درواقع این سیستم به طور ایده آل برای مناطقی طراحی شده است که یا روستایی هستند و یا به طور کلی از نظر جغرافیایی ایزوله، که اتصال به اینترنت آن‌ها قابل اعتماد نیست یا وجود ندارد.

سیستم استارلینک بر روی یک تکنولوژی خدمات اینترنت ماهواره ای کار می‌کند که قبلا هم در در فضا وجود داشته است. در واقع این سیستم دهه‌ها فعال بوده است. ولی به جای استفاده از فناوری کابلی مانند فیبر نوری برای انتقال داده، سیستم استارلینک از یک رویکرد ماهواره‌ای بر اساس سیگنال‌های رادیویی استفاده می کند که در خلا فضا حرکت می‌کنند.

ایستگاه‌های زمینی سیگنال‌هایی را به ماهواره‌ها در مدار ارسال می‌کنند که به نوبه خود داده‌ها را به کاربران Starlink در زمین ارسال می‌کنند. هر ماهواره در صورت فلکی استارلینک 573 پوند وزن دارد و بدنه ای صاف دارد. یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس می تواند تا 60 ماهواره را در خود جای دهد.

هدف نهایی استارلینک ایجاد یک شبکه با زمان تاخیر کم یا همان Low-Latency است. چالش‌های ایجاد یک شبکه جهانی در فضا طبیعتا کم نیست به خصوص زمانی که زمان تاخیر در آن مطرح می‌شود. این اینترنت ماهواره‌ای از صورت فلکی‌ای شامل از هزاران ماهواره استفاده می‌کند که با فاصله کمتری نسبت به زمین در حال گردش هستند، این فاصله حدودا ۵۵۰ کیلومتر است و کل زمین را پوشش می دهد. دقیقا به همین دلیل که ماهوارها در مداری نزدیک‌تر به زمین هستند، وعده زمان تاخیر پایین شدنی است که latency اعلام شده برای استارلینک، ۲۰ میلی ثانیه است.

مدار نزدیک به زمین یا Low Earth Orbit
مدار LEO با فاصله بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر از سطح زمین

 

اسپیس ایکس، نوآوری و آینده نگری

شرکت SpaceX یا Space Exploration Technologies Corp. یک شرکت آمریکایی تولیدکننده صنایع هوافضایی و ارائه دهنده خدمات اکتشاف فضایی است. اسپیس‌ایکس در کنار تلاش هایی که در جهت تجاری سازی مریخ و فتح فضا انجام می‌دهد، مبدع استارلینک نیز هست. موسس این شرکت ایلان ماسک، شخصیت بسیار شناخته شده و پر حاشیه در دنیای فناوری است.

در سال ۲۰۱۹ استارلینک اعلام کرد که برای تامین هزینه لازم برای شروع پروژه استارلینک و استارشیپ حدود ۱۰درصد از نیروی کار خود را تعدیل خواهد کرد که یکی از حواشی این شرکت نیز بود.در همان سال استارلینک اولین گروه ماهواره های استارلینک شامل ۶۰ ماهواره را به فضا ارسال کرد.

ماهواره های استارلینک در مدار

در حال حاضر استارلینک حدود ۴۰۰ هزار کاربر در کل دنیا دارد و با توجه به برنامه‌هایی که این شرکت برای نفوذ بیشتر در خاورمیانه، اسیا و افریقا دارد به زودی این تعداد به مراتب بیشتر هم خواهد شد.

سرعت اینترنت استارلینک، بزرگترین مزیت آن

یکی از بزرگترین مزایای استارلینک (البته بعد از دسترس پذیری آن در مناطق دورافتاده) سرعت آن است. استارلینک اینترنت نامحدودش را با سرعتی که می‌تواند به ۱۵۰مگابیت در ثانیه نیز برسد ارائه می دهد که البته طبق گفته استارلینک این سرعت دوبرابر هم خواهد شد.

بر اساس تست سرعتی که در Speedtest سایت Ookla گرفته شده است، سرعت دانلود استارلینک در ابتدای سال ۲۰۲۲ به ۱۴۰ مگابیت در کشور لیتوانی رسیده بود. همچنین در آمریکا و کانادا میانگین سرعت ۹۰ برای آن ثبت شده است که در حال حاضر سریع ترین سرعت اینترنت در آمریکای شمالی می‌باشد.

در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲، اسپیس‌ایکس SpaceX یک مجموعه ماهواره جدید را به مدار LEO زمین (مدار پایین) فرستاد. این مجموعه آخر تعداد کلی ماهواره‌های استارلینک را به ۳۵۰۰ ماهواره رساند.

تجهیزات استارلینک

کاربرانی که موفق به خرید استارلینک می‌شوند یک کیت تجهیزات را دریافت می‌کنند. این کیت شامل یک پایه base است که بیشتر برای نصب در سطح زمین و یا تست اینترنت می‌باشد. استارلینک نیاز به دید کاملی از آسمان است تا بتواند با شبکه ماهواره‌ای خارج از جو ارتباط برقرار کند به همین دلیل بهتر است به صورت ثابت بر روی محلی بلند تر نصب شود.

تجهیزات سخت افزاری استارلینک دیزاینی منحصر به فرد دارند و در سرمای و یا گرمای شدید، توفان، باران و برق توانایی تحمل دارند و حتی برای مناطق برفی این امکان را دارند که برف روی دستگاه را آب کنند.

استارلینک در اپلیکیشن خود به کاربرانی که خدمات را خریداری کرده اند بهترین محل نصب را پیشنهاد می‌دهد.

تجهیزات استارلینک برای استفاده خانگی هزینه ۵۹۹ دلار است که با پرداخت اشتراک ماهانه ۱۱۰ دلار استفاده از این اینترنت ممکن می‌شود.
برای کسب و کار‌ها هزینه تجهیزات ۲۵۰۰ دلار و اشتراک ماهانه ۵۰۰ دلار است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

یک × چهار =