پلتفرم های آنلاین: اپلیکیشن موبایلی

دنیای آنلاین: اپلیکیشن های موبایلی

اپلیکیشن های بومی ( Native Applications ) و اپلیکیشن های هیبریدی (Hybrid Applications)

در مقاله قبلی به بررسی دو راهبرد متفاوت برای اپ‌های تحت وب پرداختیم. در این مقاله دو اپلیکیشن دیگر که در دنیای آنلاین امروز زیاد بر سر زبان هستند، می‌پردازیم.

اپلیکیشن‌های بومی Native Apps

طراحی و توسعه اپلیکیشن به صورت بومی با استفاده از امکانات و زبان سیستم عامل انجام می شود. طراحی اپلیکیشن ها برای اندروید با زبان Java و برای IOS از Swift یا Objective C  می‌‌باشد که Swift زبانی جدید‌تر و به‌روزتر ولی حجم اپلیکیشن‌های طراحی شده با آن نسبت به اپ‌های بر پایه Objective-C بیشتر است.

به دلیل دسترسی به امکانات سخت افزاری گوشی هوشمند و سازگاری با پلتفرم، اپ بومی تجربه کاربری مناسب تری برای کاربران به ارمغان می‌آورد. برنامه نویس در این اپلیکیشن ها دسترسی و کنترل کامل بر ویژگی های اپ دارد و به دلیل بومی بودن،  کاربر در هر زمانی به صورت آفلاین نیز می‌تواند از آن استفاده کند.

توسعه اپ های native مهارت برنامه نویسی بالا و زمان می‌طلبد به همین دلیل توسعه این اپلیکیشن‌ها معمولا گران‌تر است. ولی داشتن اپ بومی به کسب و کارها یک پلتفرم قابل اطمینان برای تعامل با کاربران می‌دهد و آن‌ها معمولا اعتماد بیشتری به این قبیل کسب وکار‌ها دارند.

محدودیت ها

  1. گرفته شدن فضای حافظه گوشی هوشمند برای این اپ ها
  2. نیاز به باز نصب برای آپدیت‌ها
  3. برنامه نویسی مجزا، تخصصی و زمان‌بر برای هر پلت‌فرم

مزیت ها

  1. اجرای آفلاین
  2. امکان نصب از طریق مارکت ، لینک مستقیم و یا ارسال فایل نصب
  3. ارسال (اعلان) پوش نوتیفیکشن با کیفیت بالاتر نسبت به اپلیکیشن های تحت وب
  4. دسترسی و تعامل با سیستم عامل و سخت افزار گوشی هوشمند توسط برنامه نویس
  5. جلب اعتماد کاربران
  6. ایمن بودن
  7. تجربه مناسب کاربری
  8. وجود مستندات کامل‌تر در مقایسه با تکنولوژی های جدید‌تر

اپلیکیشن بومی برای چه کسانی مناسب است؟

اپ‌های بومی مناسب همه‌ی کسب و کار‌ها هستند و به خوبی پاسخ‌گوی تمامی نیاز‌های سیستم می‌توانند باشند.

در صورتی که بودجه دارید و به کسب و کارتان اطمینان دارید، داشتن اپلیکیشن بومی به حفظ نام و شهرت برند کمک زیادی می‌کند. می‌توان ادعا کرد که کیفیت اجرا، طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های Native در مقایسه باتکنولوژی‌های هیبرید یا سایر راهکاری‌های جایگزین،‌ بالاتر است.

اپلیکیشن های هیبریدی

اپلیکیشن‌های هیبریدی، همانطور که از نامشان هم پیداست، راهکاری بینابین برای اجرای سامانه‌ها هستند. این اپ ها تحت وب هستند ولی از المان‌های مرور وب که در توسعه اپلیکیشن‌های بومی قابل استفاده هستند، بهره می‌برند. المان‌‌های WebView و UIWebView در اندروید و iOS، ازجمله‌ این ماژول‌ها هستند. طراحی این اپلیکیشن‌ها با استفاده از زبان های HTML، CSS و JS و بر روی Framework هایی نظیر React Native ،Phonegap یا Cordova با محیط بومی تطبیق داده می‌شوند.

شاید به نظر برسد که به سادگی و فقط با تسلط بر HTML ،CSS و JS می‌توان برای هر دستگاهی اپ طراحی کرد، ولی داستان پیچیده‌تر است…

اپ های هیبریدی به تازگی معرفی شده‌اند و هنوز داکیومنتیشن غنی و تجربیات کافی توسعه دهندگان بین المللی در این حوزه نیاز به رشد دارد. برنامه نویسان دسترسی به مستندات کافی نسبت به سایر روش‌های طراحی اپ ندارند و به همین دلیل در مواردی طراحی اپ با این فریم‌ورک ها زمان بیشتر و حتی هزینه بیشتری می‌طلبد. تصور نادرستی که در مورد این تکنولوژي برای کارفرمایان، این است که به دلیل توسعه یکپارچه‌ی سامانه روی یک بستر، سرعت توسعه و طراحی‌ آن به شدت پایین تر از توسعه و طراحی اپ Native است! در صورتی که واقعا چنین نیست. طبق آمار ارائه شده توسط سازمان‌های فعال در حوزه‌های تحقیقاتی، زمان توسعه سامانه با استفاده از زیرساخت‌های هیبرید نه تنها از زمان توسعه اپلیکیشن‌های Native کمتر نیست بلکه زمان‌بری بیشتری دارد!

محدودیت ها

  1. حجم بالا به دلیل نیاز به لود شدن فریم‌ورک JS، کتابخانه JQuery و Angular JS
  2. مارکت ها در برابر بیشتر اپ های هیبریدی مقاومت نشان می‌دهند
  3. نبود مستندات کافی و رفرنس مناسب
  4. UI و UX ضعیف
  5. امنیت پایین
  6. وابستگی به وب ویو

مزیت ها

  1. سهولت برنامه نویسی این اپلیکیشن ها که نیازی به زبان‌های خاص هر سیستم‌عامل ندارد.

اپلیکیشن های هیبریدی برای چه کسانی مناسب است؟

برای کسانی که نیاز به پروتوتایپ سریع برای برنامه نهایی خود دارند و یا پروژه آن‌ها کوچک و با مخاطبان محدود است این روش پیشنهاد می‌شود. کسب و کار‌هایی که نیاز به اپ قوی و پیچیده در بازه‌ی زمانی محدود همراه با کاربری بالا می‌خواهند بهتر است از اپ‌های هیبریدی دوری کنند، چرا که در صورت بروز هرگونه مشکلی در طراحی و توسعه اپ، حل کردن آن زمان زیادی نیاز دارد.

جمع بندی

کیفیت اجرای پروژه‌های اپ بومی و کاربریِ مناسب پروژه‌ی نهای این سامانه‌ها، نشان می‌دهد که با توجه به امکانات فعلی، عادت‌های کاربران در حال حاضر و محدودیت‌های اپ‌های هیبریدی بهتر است که کسب و کار‌ها سامانه‌های بومی را برای سامانه‌ی آنلاین خود انتخاب کنند. البته، حتی با وجود تمام مزایای اپ‌های بومی، کسب وکار‌ها باید در نظر داشته باشند که بر اساس نیاز سیستم خود را گسترش دهند و در صورتی که امکان و دانش لازم برای  پیش بینی نیاز سیستم را ندارند…. مشاوره همیشه بهترین راه‌حل است!!

دیدگاهتان را بنویسید

پنج × 1 =