ترندهای تکنولوژی توسعه نرم افزار در سال 2022

ترندهای تکنولوژی امسال چه تغییراتی در روند توسعه نرم افزار ایجاد خواهد کرد؟

روند توسعه نرم افزار همیشه به سرعت در حال تغییر بوده است و هر سال، تکنولوژی‌های محبوب تغییر می‌کرد و تکنولوژی دیگری ترند می‌شد. اما همه گیری بیماری کرونا در سال گذشته روند این تغییرات را تسریع کرده است. ترندی که امروز در توسعه نرم افزار مورد توجه قرار گرفته است، ممکن است در آینده نزدیک جای خود را به تکنولوژی دیگری بدهد.

موج آنلاین شدن سریعی که در سال 2020 به راه افتاد، در سال 2022 نیز ادامه خواهد داشت. وضعیت در 2 سال گذشته برای مشاغل به دلیل بحران‌های ناشی از همه گیری کووید بسیار چالش برانگیز بود. در حال حاضر نیز کسب و کارها با چالش‌های بزرگی روبرو هستند و تکنولوژی به آن‌ها کمک می‌کند تا موقعیت خود را در بازار حفظ کنند و بتوانند به مسیر خود با کمترین چالش ادامه دهند. همزمان و همگام با آنلاین شدن بیزینس، صاحبان کسب و کار باید به خوبی از مسیر حرکت صنعت نرم افزار و تکنولوژی‌های روز آگاه باشند و بر اساس آن استراتژی داشته باشند تا بتوانند محصولی به روز با توجه به نیازهای مشتریان خود ارائه کنند.

پیش بینی آینده یک کار چالش برانگیز است. طبق روال سال‌های گذشته، در اینجا مهم‌ترین ترندهای تکنولوژی توسعه نرم افزار در سال 2022 را بررسی می‌کنیم.

 بلاک‌چین در توسعه نرم افزار

هر چه فرآیندها بیشتر به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های آنلاین وابسته باشند، خطرات و آسیب پذیری آن‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین، همراه با بیشتر شدن تعداد راه حل‌های نرم افزاری، نیاز به امنیت نیز افزایش می‌یابد. بهترین فناوری برای محافظت از سیستم‌ها و داده‌ها، بلاک‌چین است. به همین دلیل است که به طور گسترده برای توسعه نرم‌افزار ایمن و قابل اعتماد در مراقبت‌های بهداشتی، پلتفرم‌های دولتی، بانکداری و سایر صنایع استفاده می‌شود.

بلاک‌چین اغلب با کریپتوکارنسی مرتبط است. هر بار که در فضای ارز دیجیتال جعل و هکی صورت می‌گیرد، انتقادات نسبت به فضای بلاک‌چین به اوج خود می‌رسد. بلاک‌چین (دفتر کل توزیع شده) یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین تکنولوژی‌ها در قرن بیست و یکم است. که رمزارز شناخته شده ترین مورد استفاده آن است. اما بلاک‌چین بسیار فراتر از ارز دیجیتال است. بلاک چین می‌تواند بسیاری از زمینه‌های صنعت ما را تغییر دهد و زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار دهد.

بلاکچین

در سال 2021، ما شاهد یک مورد استفاده جدید و بسیار محبوب از بلاک چین بودیم: NFT (توکن های غیر قابل تعویض). در حال حاضر، NFT عمدتا برای هنر دیجیتال استفاده می‌شود. اما در سال 2022 شاهد استفاده از NFT در موارد دیگر خواهیم بود.

اینجا به زبان ساده توضیحات بیشتری درباره NFT نوشته‌ایم.

به جز افزایش امنیت، تکنولوژی بلاک‌چین تمام روندهای عملیات‌های مالی را به صورت شفاف مشخص می‌کند. همچنین قراردادهای هوشمند برای خودکار شدن فرآیندها و افزایش اعتماد و بهبود روابط بین شرکا را فراهم می‌کند. نرم افزارها با  استفاده از بلاک چین امنیت کاربران را تا حد زیادی تامین می‌کنند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینMachine Learning

سال‌های 2020 و 2021 این واقعیت را به ما نشان دادند که تکنولوژی به طور بالقوه یک نجات دهنده سودمند و مطمئناً راهنما و راهگشای مهمی در طول یک بحران است. هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و فناوری‌های مرتبط به این حوزه، پتانسیل این را دارند که مدل‌های کسب‌ و کار سنتی را از، از هم گسیختگی و سردرگمی کامل به یک مدل کسب و کاری بسیار ساده، مقرون به صرفه و کارآمد تغییر دهند.

یادگیری ماشینی (ML) فناوری‌ تحول آفرین موفقی است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه و پذیرش صنایع مختلف  قرار گرفته است. با این حال، با توجه به تقاضای آن، کمبود شدید متخصصان تکنولوژی یادگیری ماشین وجود دارد.

هوش مصنوعی و ML به طور مشترک نقش مهمی در دنیای دیجیتالی و هوشمند تجارت ایفا می‌کنند. ماشین‌ها را قادر می‌سازند تفکر انسان و وظایف انسانی را تقلید کنند. به این ترتیب مدیریت منابع انسانی راحت‌تر می‌شود. البته این مورد تنها یکی از فواید استفاده از هوش مصنوعی است. کسب‌وکارها یاد گرفته‌اند که به فناوری‌های پیشرفته اعتماد کنند و مدل‌های تجاری مبتنی بر تکنولوژی را تأیید کنند.

باور کنید یا نه، هوش مصنوعی (AI) یکی از محبوب‌ترین ترندهای توسعه نرم افزار است که برای فناوری‌های مدرن و بسیار نوآورانه استفاده می‌شود. با تکامل هوش مصنوعی، تغییر چشمگیری در یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی مصنوعی ایجاد شده است.

هوش مصنوعی ai

هوش مصنوعی (AI) از فناوری بالایی برای ارائه پیش بینی‌های دقیق‌تر در مورد رفتارهای کاربر، داده‌های مشتری و روانشناسی انسان برخوردار است. فرض بر این است که کسب و کارها از هوش مصنوعی علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد، برای پیش بینی در مورد تعمیر و نگهداری ماشین آلات صنعتی، رباتیک یا سایر سیستم های پیچیده نیز در آینده استفاده خواهند کرد.

واقعیت مجازی VR

وقتی صحبت از پیش‌بینی واقعیت مجازی (VR) در سال 2022 می‌شود، همه حواس‌ها معطوف به متا می‌شود. متا بخش بزرگی از این تکنولوژی است، اما همه چیز نیست. به گفته مارک رابین، معاون VR متا، کار از راه دور به ما این امکان را می‌دهد که از هر جایی کار کنیم، اما با این انعطاف پذیری، چالش‌های جدیدی نیز به وجود می آید. برخی از افراد با دور شدن از محیط کار دچار انزوا می‌شوند یا برخی با مشکل عدم تمرکز در خانه یا محیط غیر کاری دست و پنجه نرم می‌کنند. اینجاست که VR قدرت‌های فوق‌العاده‌ای دارد: به مردم این امکان را می‌دهد که احساس کنند واقعاً با هم هستند تا بتوانند خاطرات واضحی از اشتراک‌گذاری یک فضا و مکالمه بسازند. این مکالمات با تمام نشانه‌های مهم زبان بدن و با صدایی که هنگام صحبت کردن یک نفر می‌شنوید جریان دارد، بدون محدودیت فیزیکی.

واقعیت مجازی vr در توسعه نرم افزار

واقعیت مجازی بجز متا، در فضاهای آموزشی، پزشکی و حتی تولیدات صنعتی نیز کاربرد دارد و هر روزه کسب و کارهای بیشتری روی به استفاده از این تکنولوژی می‌آورند.

درباره متاورس بیشتر بدانید.

اینترنت اشیا IOT

علیرغم این واقعیت که عبارت “اینترنت اشیا” بسیار رایج شده است، همه معنای واقعی آن را درک نمی‌دانند. طبق تعریف عمومی پذیرفته شده، اینترنت اشیا سیستمی از دستگاه‌های به هم پیوسته برای جمع آوری، اشتراک گذاری و ذخیره داده‌ها بدون هیچ گونه دخالت انسانی است. اجزای اصلی اینترنت اشیا عبارتند از:

  • دستگاه‌های متصل
  • نرم افزار سرور
  • کانال‌های ارتباطی
  • نرم افزار رابط مرکزی

انتظار می رود اینترنت اشیا (IoT) تا پایان سال 2022 بیش از 6 تریلیون دلار ارزش اقتصادی ایجاد کند. وقتی اینترنت اشیا (IoT) با محاسبات ابری و داده‌ها ترکیب شود، توسعه نرم افزار تغییر خواهد کرد. به کمک اینترنت اشیا تحول بزرگی در اپلیکیشن‌های مراقب‌های بهداشتی و …. ایجاد می‌شود، زیرا حسگرها و تجزیه و تحلیل‌ها امکان کنترل در زمان حال را فراهم می‌کنند.

اینترنت اشیا iot
تعداد دستگاه‌هایی که اینترنت اشیا بر روی آن‌ها نصب شده است. 2015-2025

در حال حاضر شرکت‌هایی که قابلیت توسعه اینترنت اشیا را داشته باشند، بسیار کم است. اما به مرور زمان و با توجه به کاربردی بودن این تکنولوژی، بر تعداد توسعه دهندگان آن افزوده می‌شود.

توسعه نرم افزار کم کد و بدون کد

هرکسی می‌تواند با استفاده از ویرایشگرهای drag and drop یا low-code اپلیکیشن بسازد، بدون نیاز به تجربه برنامه‌نویسی.

رویکردهای ماژولار کم‌کد و بدون کد به توسعه‌دهندگان حرفه‌ای این امکان را می‌دهد که به سرعت اپلیکیشن‌هایی را با بی نیازی از نوشتن کد خط به خط، بسازند. همچنین این تکنولوژی باعث می‌شود که تحلیلگران کسب و کار، مدیران اداری، صاحبان مشاغل کوچک و دیگرانی که توسعه‌دهنده نرم‌افزار نیستند، قادر به ساخت و آزمایش اپلیکیشن و نرم افزار شوند. برخی آغاز دوره جدیدی از برنامه نویسی  بدون کد را پیش بینی می‌کنند که در آن افراد عادی بیشتری به فناوری دسترسی پیدا می‌کنند.

در نهایت

در دنیای نرم‌افزار، عوامل زیادی مانند فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها، ترجیحات و نیازهای مصرف‌کننده و عوامل زمینه‌ای بر آن تأثیر می‌گذارند. به منظور توسعه اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای کاربردی مدرن و نوآورانه، استارتاپ‌ها و همچنین شرکت‌های توسعه دهنده  باید در جریان ترندهای به روز تکنولوژی باشند. با پیشرفت تکنولوژی، روند توسعه نرم افزار در سال‌های آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

19 − 10 =