چگونگی ساخت اپلیکیشن آموزش آنلاین

ساخت اپلیکیشن آموزش آنلاین و انواع آن

ساخت اپلیکیشن آموزش آنلاین در زمانی که ویروس کرونا با جهش‌های متعدد دانشمندان را غافلگیر می‌کند و نشان از آن دارد که کم کم فضای آموزشی برای همیشه آنلاین می‌شود، ایده‌ای بکر است. تنها چیزی که در حال حاضر برای شروع یادگیری چیزی نیاز داریم این است که گوشی هوشمندمان را روشن کنیم و یک اپلیکیشن آموزشی باز کنیم. به موازات آن، اگر بخواهیم چیزی به کسی یاد بدهیم، می‌توانیم چیزی مانند Google Classroom را نصب کنیم، مطالب آموزشی خود را آپلود کنیم و شروع به آموزش کنیم. به نظر شما، ما در بهترین زمان تاریخ برای یادگیری زندگی نمی‌کنیم؟

آموزش در این برهه‌ی زمانی با آموزشی که در زمان گذشته انجام می‌شد بسیار تفاوت دارد. آموزش و یادگیری دیگر آنقدر که بیشتر بزرگسالان به یاد دارند، خسته کننده نیست. این روزها، یادگیری و آموزش در هر زمان و هر مکان تنها با استفاده از گوشی هوشمند امکان پذیر است. بازار آموزش به بستری برای نوآوری‌های فناوری و جایگاه مهمی برای بیزینس تبدیل شده است.

از جمله گرایش‌های اولیه در فضای آموزش، آموزش همراه با بازی برای کودکان، اپلیکیشن های یادگیری زبان خارجی و پروژه‌های مرتبط با برنامه نویسی و آموزش دیجیتال است.

بنابراین تعجبی ندارد که ببینیم استارت آپ‌ها به صورت مکرر اپلیکیشن‌های آموزشی توسعه می‌دهند و تمام تلاش خود را برای آنلاین کردن آموزش می‌کنند. اگر شما یکی از افرادی هستید که می‌خواهید به این حوزه ورود کنید و اپلیکیشن آموزشی توسعه دهید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا تصمیم درستی در این زمینه بگیرید.

چشم انداز بازار ساخت اپلیکیشن آموزشی

یادگیری آنلاین یک صنعت پویا است که به دلیل وضعیت کلی جهان با همه‌گیری، رشد بی‌سابقه‌ای کرده است. برای مثال، قبل از همه‌گیری، سرمایه‌گذاری جهانی EdTech در سال 2019 به 18.66 میلیارد دلار رسید که در حال حاضر یک دستاورد عالی است. با این حال، با فرا رسیدن قرنطینه ها، تحلیلگران ادعا می کنند که پیش بینی می‌شود بازار کلی آموزش آنلاین تا سال 2025 به 350 میلیارد دلار برسد. بسیاری از برندها مانند سامسونگ، دل و فوجیتسو در صنعت آموزش هوشمند و آموزش الکترونیک سرمایه گذاری کرده‌اند. فقط به این واقعیت نگاه کنید که در سه ماهه اول سال 2020، تعداد دانلودهای اپلیکیشن‌های آموزشی مختلف در مارکت گوگل پلی و اپ استور نسبت به سه ماهه اول سال 2019، 30 درصد افزایش یافته است.

با این حال، اگرچه انتقال به آموزش از راه دور و آنلاین یک اقدام اجباری است، اما می‌توان این اجبار را به فال نیک گرفت و از مزایای اپلیکیشن‌های آموزشی استفاده کرد که این مزایا همیشه دلیل محبوبیت و رشد پایدار این صنعت بوده است.

همانطور که می‌بینید، این بازار بسیار امیدوار کننده است و هر سال بازار به پیشرفت‌های جدیدی می‌رسد و الان وقت آن رسیده است که ساخت اپلیکیشن آموزش آنلاین سفارشی خود را استارت بزنید.

سامانه‌های آموزش آنلاین مفید در دوران کرونا

توسعه اپلیکیشن آموزش آنلاین

انواع اپلیکیشن‌های آموزشی

قبل از شروع ساخت اپلیکیشن آموزش آنلاین، باید تصمیم بگیرید که چه نوع اپلیکیشنی را می‌خواهید ایجاد کنید. دو نوع اصلی اپلیکیشن آموزشی وجود دارد. برای دانش آموزان و آموزش دهندگان. با این حال، هر دو نوع دارای دسته‌ای از زیرمجموعه‌ها هستند و نیازهای گروه‌های کاربری مختلف را برطرف می‌کنند، مانند:

  • کودکان (Aparat Kids)
  • معلمان (Khan Academy)
  • دانشجویان (یونیورسیتی)
  • زبان آموزان (Expect)
  • تخصص در رشته‌های مختلف (Coursera)

اپلیکیشن‌های آموزشی برای معلمان

اپلیکیشن‌های آموزشی برای معلمان به اندازه اپلیکیشن‌های آموزشی برای دانش آموزان متنوع نیستند. با این حال، این اپلیکیشن‌ها روند تدریس را راحت‌تر می‌کنند. می‌توان از این اپلیکیشن‌ها برای دنبال کردن روند پیشرفت دانش آموزان و به اشتراک گذاری نمراتشان با والدین استفاده کرد. همچنین این اپلیکیشن‌ها قابلیت برنامه ریزی کلاس‌ها و روند تدریس برای معلمان را فراهم کرده است. در ادامه به تعدادی از انواع اپلیکیشن‌های آموزشی برای معلمان اشاره می‌کنیم تا شما متوجه شوید ورود به دنیای اپلیکیشن‌های آموزشی چه دنیای بی پایانی است.

اپلیکیشن‌ها بر پایه‌ی گیمیفیکیشن

برای اینکه فرآیند آموزش سرگرم کننده و جالب باشد، طراحان و توسعه دهندگان اپلیکیشن آموزشی، آموزش از طریق بازی را در اپلیکیشن‌های خود پیاده سازی می‌کنند. معلمان تمایل دارند از اپلیکیشن‌های کاربردی مختلفی استفاده کنند. به عنوان مثال، Kahoot به استاد راهنما پیشنهاد می‌کند که چند پرسش و پاسخ را آماده کند. پس از آن، سوالات آن‌ها را به یک بازی تبدیل می‌کند. همچنین اپلیکیشن Monster Math اجازه می‌دهد تا اصول ریاضیات را از طریق بازی‌های جالب درک کنید.

اپلیکیشن‌هایی برای مشاهده روند پیشرفت درسی دانش‌ آموزان

اپلیکیشن‌های زیادی هستند که امکان نظارت بر پیشرفت دانش آموزان و به اشتراک گذاری نمرات آن‌ها را با والدین فراهم می‌کند. Seesaw یک وب اپلیکیشن کاربردی برای دانش آموزان است که در آن پس از بررسی دستاورد دانش آموز توسط معلم، با والدین نیز به اشتراک گذاشته می‌شود. همچنین دانش آموزان می‌توانند بهترین نمرات و امتحانات خود را به اشتراک بگذارند.

ساخت اپلیکیشن آموزشی

اپلیکشن دوره‌های آنلاین

بزرگسالان این فرصت را دارند که بسته به علایق یا نیازهای کاری خود یک دوره را انتخاب کنند. بسیاری از دانشگاه ها و همکاران آماده همکاری با بسترهای آموزشی هستند. Coursera احتمالاً گسترده ترین پلت فرم برای یادگیری آنلاین است. این امکان دسترسی به دوره های متعدد در صنایع مختلف را فراهم می‌کند و با دانشگاه هایی از سراسر جهان کار می کند.

اپلیکیشن آمادگی برای امتحان

مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های جالب مانند ExamPrep یا GradeUp زندگی دانش آموزان را آسان‌تر می‌کند. چنین راه‌حل‌هایی تمایل به ارائه تست‌ها و آزمون‌های تمرینی، فلش کارت‌هایی برای حفظ کردن، و موارد دیگر دارند. Maximum دانش آموزان را برای امتحانات مختلف مانند دروس مدرسه، دوره‌های زبان انگلیسی، IT و برنامه نویسی و غیره آماده می‌کند.

چگونه یک اپلیکیشن آموزشی توسعه دهیم: ویژگی‌ها و فناوری‌ها

قبل از ساخت اپلیکیشن آموزش آنلاین، باید لیستی با ویژگی‌های پروژه خود تهیه کنید. شما باید ویژگی ها را با توجه به نقش کاربران به دو گروه تقسیم کنید: برای دانش آموزان و معلمان.
چگونه نیازمندی‌های اپلیکیشن خود را لیست کنیم؟

همچنین، فیچرهای انتخابی شما می‌توانند پایه و پیشرفته باشند. ویژگی‌های Basic یا MVP مخفف عملکردی است که برای برآوردن نیازهای اساسی کاربر مورد نیاز است. در مورد ویژگی‌های اپلیکیشن پیشرفته باید گفت در روند توسعه اپلیکیشن و گسترش آن، عملکردهای هیجان انگیز برای جذب کاربران بیشتر و نگهداری کاربران اولیه اضافه می‌کنند.

برای ارائه راهنمایی به شما، چند فیچر اولیه و الزامی را در زیر فهرست کرده‌ایم.

فیچرهای ضروری یک اپلیکشن آموزشی برای دانش آموزان
Singup/Login

بهتر است گزینه های مختلفی برای ثبت نام در اپلیکیشن خود ارائه دهید. به عنوان مثال، می‌توانید گزینه‌هایی مانند ایمیل و رمز عبور یا شماره تلفن و رمز عبور را اضافه کنید. برای کاربرپسندتر کردن برنامه، باید گزینه «رمز عبور را فراموش کرده‌ام» اضافه کنید.

جستجو

چگونه اپلیکیشن آموزشی بسازیم و شکست نخوریم؟ شما باید یک جستجوی انعطاف پذیر در اپلیکیشن خود ایجاد کنید. برای یافتن درس یا موضوع مناسب، دانش آموزان باید از جستجوی پیشرفته استفاده کنند.

مشخصات کاربر

در اینجا می‌توانند جزئیات حساب خود مانند جنسیت، سن، سال تحصیلی و موارد دیگر را اضافه کنند.

دوره‌ها

برای انتخاب مناسب، دانش آموزان باید جزئیاتی مانند برنامه و توضیحات دوره را بررسی کنند. این صفحه به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا دوره‌هایی را که در آن شرکت می‌کنند بررسی کنند. همچنین، در اینجا باید دکمه خرید را اضافه کنید.

درگاه پرداخت

شما باید یک درگاه پرداخت امن را ایجاد کنید تا فرآیند پرداخت، آسان و ایمن باشد.

منو

برای مشاهده لیست درس‌ها و تکالیف آینده، دانش آموزان به یک ویژگی منو نیاز دارند. این ویژگی ممکن است شامل دوره‌های انتخابی، لیستی از وظایف و آزمون‌ها باشد. همچنین، باید لیستی برای پیگیری پیشرفت وجود داشته باشد. در نتیجه، دانش آموزان سازماندهی می‌شوند و فرآیند یادگیری آسان‌تر می‌شود.

نوتیفیکیشن

کاربران می‌توانند در مورد هر به روز رسانی دوره اعلان دریافت کنند. همچنین، بهتر است زمانی که نمرات اعلام شد، آن‌ها را مطلع شوند. اعلان‌ها برای تعامل کاربر مفید هستند.

ویژگی‌های ضروری یک اپلیکیشن آموزشی برای معلمان
ثبت نام/ ورود

برای استفاده از اپلیکیشن، معلمان نیز باید وارد برنامه شوند. بهتر است گزینه‌هایی مانند ایمیل و رمز عبور و تلفن و رمز عبور را نیز ارائه دهید.

مدیریت دانش آموزان

معلمان باید بتوانند دانش آموزان را به طور مؤثر مدیریت کنند. برای این کار، آن‌ها باید لیست دانش آموزان و جزئیات مربوط به آن‌ها را ببینند. همچنین استاد راهنما باید بتواند امتحان‌ها را بررسی کند و نمره بگذارد.

دوره

معلمان باید بتوانند یک دوره را سریع و آسان ایجاد کنند. همچنین، آن‌ها به فرصتی برای آپلود عکس و فیلم یا سایر مطالب آموزشی نیاز دارند. اضافه کردن گزینه ویرایش دوره نیز خوب است.

ایجاد تست و امتحان

برای آزمودن دانش و پیشرفت دانش آموزان، معلمان باید تست‌هایی ایجاد کنند. آن‌ها باید چندین سوال و پاسخ اضافه کنند. همچنین ضروری است که به آنها اجازه دهید تست را ویرایش کنند.

نوتیفیکیشن

معلمان می‌توانند از آزمون‌های انجام شده و اضافه شدن دانشجویان جدید در دوره‌های خود مطلع شوند.

 

استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای ساخت اپلیکیشن آموزشی سفارشی

علاوه بر تکنولوژی‌هایی که برای فیچرهای الزامی اپلیکیشن  استفاده می‌شود، می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، اپلیکیشن منحصر به فردی ایجاد کرد که به راحتی در حوزه آموزش مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از این تکنولوژی‌ها به شما امکان می‌دهد فیچرهایی را برای گسترش و تعمیق تجربه یادگیری ایجاد کنید.

 

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده با اضافه کردن مدل‌ها و تصاویر واقعیت افزوده به آموزش، تجربه یادگیری را به سطح جدیدی می‌برد. به عنوان مثال، می‌تواند مدل‌های سه بعدی خرابه‌های باستانی یا مدلی از اسکلت انسان باشد. استفاده از این فیچر می‌تواند یادگیری را برای دانش آموزان در شرایط فعلی که امکان حضور فیزیکی در مدرسه یا کلاس را ندارند، آسان‌تر کند.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی شاخه جدیدی از تکنولوژی است که از آن به طور موثر در آموزش استفاده می شود. VR به شما این امکان را می‌دهد که کاربر را دقیقاً در مرکز عمل غوطه ور کنید و تجربه‌ای از تعامل با شی یادگیری را ارائه دهید. یکی از نمونه‌های عالی استفاده از واقعیت مجازی برای اهداف آموزشی، Unimersiv است. اپلیکیشنی که تجربیات واقعیت مجازی مختلف را ترکیب می‌کند که در آن کاربر می‌تواند در آکروپلیس، برای مطالعه آناتومی و موارد دیگر قدم بزند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یک ویژگی قدرتمند برای ایجاد یک تجربه یادگیری شخصی است. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، یک اپلیکیشن کاربردی می‌تواند سرعت و پیچیدگی یادگیری را با توانایی‌های شخصی دانش‌آموز تنظیم کند.

معروف‌ترین نمونه هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌های آموزشی Duolingo است. این اپلیکیشن دارای چت با‌ت‌های مجهز به هوش مصنوعی است که کاربر می تواند با آن‌ها به زبان‌های مختلف مکالمه داشته باشد.

ساخت اپلیکیشن آموزش آنلاین

با توجه به وضعیت فعلی کشور و جهان و درگیری با کرونا، به طور کلی فضای آموزش به سمت آنلاین شدن می‌رود. از طرفی با وجود اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های آموزشی مختلف در این حوزه، همچنان ضعف و کمبود در این فضا احساس می‌شود.

اگر شما در فکر ساخت اپلیکیشن آموزشی هستید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

1 × یک =