نکاتی مهم پیش از طراحی اپلیکیشن مشابه اسنپ

طراحی اپلیکیشن مشابه اسنپ را چگونه طراحی کنید که موفق شوید.

طراحی اپلکیشن مشابه اسنپ، هزینه و زمانی که طول می‌کشد تا به طور کامل راه اندازی شود و موارد این چنینی سوال‌هایی هستند که به وفور از ما پرسیده می‌شود. کم رقیب بودن در این بازار و همچنین موفقیت اسنپ از جمله عواملی است که افراد و بیزینس‌ها به سرمایه گذاری در این حوزه علاقمند شوند. دو اپلیکیشن بزرگ اسنپ و تپسی هر یک با ارزشی بیش از 20.000 میلیارد ریال دو قطب بزرگ این بازار محسوب می‌شوند. اما واقعا چه چیزی درباره این دو اپلیکیشن باعث می‌شود افراد زیادی به صورت منظم از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند و همزمان افراد زیادی بخواهند که درباره مراحل طراحی اپلیکیشن مشابه اسنپ بدانند  و تمایل داشته اپلیکیشنی مشابه اسنپ داشته باشند. ما اینجاییم تا با هم درباره همه این سوالات صحبت کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

چه عواملی باعث موفقیت اسنپ یا هر اپلیکیشن شبیه اسنپ می‌شود؟

 

عوامل بسیاری باعث موفقیت امروزی اسنپ می‌شوند. تبلیغات گسترده و مناسب، اولین بودن در بازار، هدف گرفتن نیازهای عمومی بخش وسیعی از جامعه و ارائه راهکارهایی خلاق برای پاسخ به این نیازها تنها بخشی از عوامل موفقیت اسنپ به صورت کلی هستند.

از سوی دیگر تیم توسعه این سامانه‌ها است که طبیعتا بودجه‌ای هنگفت برای توسعه و بهبود هرروزه آن‌ها هزینه می‌شود.

پس با پیدا کردن نیازهای کاربران و طراحی راه‌حل‌های خلاق برای حل آن‌ها می‌توان شکاف‌هایی را در بازار پر کرد که پیش‌تر با رویکرد‌های سنتی پر‌می‌شدند. همین مسئله به کاربران کارآمدی، سرعت و بهینگی را ارائه می دهد. و درنهایت چیزی که کاربر با آن مواجه است همین است، یک اپلیکیشن با طراحی قابل فهم که با چند لمس ساده یک نیاز ساده یعنی حمل و نقل را بر طرف می‌کند.

از زمان حضور اسنپ و تپسی در بازار حمل و نقل اپلیکیشن‌های دیگری هم بودند که معرفی شدند ولی به هر دلیلی به میزان شهرت و محبوبیت اسنپ و تپسی نرسیدند. دو نکته در این جا مطرح است. اول این که نیاز نیست اپلیکیشن مشابه اسنپ طراحی شود با این هدف که لزوما به رقابت با اسنپ بپردازد. بلکه باید با پیدا کردن گروه مخاطبی خاص خود اقدام به ارائه خدمتی هدفمند‌تر به جامعه‌ای محدود‌تر بکند. و نکته دیگر این که زمانی که وارد بازاری می‌شوید که رقبایی به‌نام در آن‌ها فعالیت دارند نمی‌توانید صرفا خدماتی مشابه را ارائه دهید. مطمئن باشید حتی بازاری که دو رقیب به قدرتمندی اسنپ و تپسی در ان فعال هستند هم شکاف هایی دارند و این تفکر خلاق کسب و کار بعدی است که به دنبال پر کردن این شکاف‌ها می‌آید.

 

پیشنهاد می‌کنم مقاله مقابل را در موضوع رقابت موثر در بازار مطالعه کنید: طراحی اپلیکیشن موبایل و سایت در سایه رقبای قوی

 

اپلیکیشن شبیه اسنپ

پس چند مورد در شناخت بازار طراحی اپلیکیشن مشابه اسنپ را مجدد بررسی کنیم:

 

شناخت بازار

یکی از مهم‌ترین گام‌های موفقیت در طراحی اپلیکیشن موبایل، یافتن جایگاه مناسب در بازار و تثبیت برند‌تان به عنوان یک بازیگر کلیدی در این جایگاه است. در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه پلتفرم شما به طور موثر به مشتریان هدف شما دسترسی پیدا می‌کند، آورده شده است.

  • مخاطبان خود را بشناسید.

 

قبل از شروع فرایند توسعه پلتفرم چه در قالب اپلیکیشن موبایل باشد چه یک سایت خود، ببینید که قرار است خدمات‌تان را به چه کسی ارائه دهید. از تعداد حدودی افرادی که بازار هدف شما را تشکیل می‌دهند  و مشکلاتی که با آن مواجه هستند کاملاً آگاه باشید تا بتوانید راه حل‌های منحصر به فردی برای مشکلات و نیازهای آن‌ها پیدا کنید.

و همیشه در نظر داشته باشید که مخاطبان شما افرادی پویا هستند. نیازهایشان و شرایطشان وابسته به زمان و اوضاع جامعه و دنیا درحال تغییر است، پس نه تنها در مرحله پیش از توسعه که در طول توسعه و حتی در حین فعالیت سامانه نیز باید به مطالعه کاربرنتان بپردازید

برای موفقیت، باید به نیازها و خواسته‌های کاربران خود در کل چرخه عمر پلتفرم خود توجه کنید.

مشتریان به طور ضمنی از طریق رفتار خود با شما صحبت می کنند، که در ردپایی که در سیستم شما به جا می گذارند، ثبت شده است.”

 

کاربران شما ممکن است پلتفرم‌تان را به مسیرهای جدیدی ببرند و راه پیشرفت شما با توجه به نیاز کاربران هموارتر از قبل می‌شود، و ممکن است لازم باشد پلتفرم خود را کمی سازماندهی کنید تا به کاربران کمک کنید در این مسیرهای جدید حرکت کنند.

 

  • به دنبال ارائه راه‌حل‌های مشابه نباشید

 

سعی کنید با خودتان صادق باشید. از خودتان بپرسید زمانی که اپلیکیشنی با عملکرد خاص در بازار وجود دارد پس چرا شما باید اپلیکیشنی مشابه طراحی کنید و انتظار داشته باشید کاربران اپلیکیشن شما را انتخاب کنند؟

تنها در صورتی این قیاس و در نهایت انتخاب صورت می گیرد که اپلیکیشنی قبلی نواقص متعددی داشته باشد و مطلوبیتی میان کاربران نداشته باشد و از سوی دیگر شما راه‌حل‌های بهینه‌تر، بهتر و جذاب تری برای حل مسائل ارائه داده باشید.

پس کپی نکنید، چون در عمده مواقع نتیجه خوشی به دنبال ندارد.

مزیت رقابتی پلتفرمتان را هوشمندانه انتخاب کنید و فکر نکنید که شما از بازار جلو‌ترید. مطمئن باشید سرعت رشد تکنولوژی و آگاهی بازار بسیار بیشتر از آن‌است که در تصورتان دارید. اپلیکیشنی به نام Hipstamatic را برایتان مثال می‌زنم که پیش از معرفی ایسنتاگرام فعال بود و چهار میلیون کاربر در حال انتشار عکس بر روی ان بودند. اینستاگرام این رقیب را نه‌تنها شکست داد بلکه از یادها هم پاک کرد. نه تنها با قدرت تبلیغات بهتر بلکه با ابزارهایی مناسب تر برای عکاسی بهتر، فیلتر‌هایی جذاب و امکاناتی متفاوت برای جذب کاربران و بیزینس‌های متعدد.

 

پس شاید امروز تپسی، اسنپ و ماکسیم در این بازار فعال باشند و انحصار مشخصی در دست تپسی و اسنپ باشد ولی این به معنای همیشگی بودن قدرت این دو اپلیکیشن نیست. همانطور که در مقاله رقابت زیر سایه رقبا گفتیم، شما می توانید یک اپلیکیشن حمل و نقل باشید ولی نه برای خدمت رسانی عادی در سطح شهر، بلکه برای ارائه خدماتی خاص در سطح یک شهرک و بازهم موفق باشید. نیاز نیست همیشه بزرگ بود! که این مسئله نکته بعدی را پررنگ می‌کند

 

  • سعی نکنید همه چیز برای همه باشید.

راضی کردن همه غیرممکن است. در زمان راه اندازی اپلیکیشن، هیچکس نمی‌تواند جهان را تسخیر کند و البته پلتفرم‌های کمی هستند که توانسته‌اند ارزشی را ارائه کنند که مورد نیاز همه باشد. به عنوان مثال فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی کوچک فقط برای دانشجویان دانشگاه هاروارد شروع به کار کرد. تنها زمانی که فیس بوک به تعداد معینی از کاربران در این پلتفرم دست یافت، به بسیاری از کالج ها و دانشگاه های دیگر گسترش یافت. امروزه، ما فیس بوک را به عنوان یک شبکه اجتماعی جهانی می شناسیم که مورد استفاده جمعیت گسترده‌ای در جهان است. از طرفی اسنپ نیز در شروع به کار فقط در شهر تهران فعالیت خود را آغاز کرد و فارغ از سوپر اپلیکیشن اسنپ، بخش حمل و نقل به مرور در شهرهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

اپ شبیه اسنپ و تپسی

در نهایت اپلیکیشن خود را با نگاهی جدید و متفاوت بسازید و خلاق باشید.

 

اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ به معنای واقعی کلمه باعث راحتی کاربران و رفع نیازهای آن‌ها شده است. اینکه شما بتوانید در هر جای خیابان و در هر ساعتی به تاکسی دسترسی داشته باشید دغدغه بسیاری از افراد بوده و ما را از حفظ کردن شماره آژانس‌های تلفنی بی نیاز کرده است. اما اگر شما هم بخواید برای رفع این نیاز اپلیکیشن بسازید آیا همان ابتدا مخاطب خواهید داشت؟ به احتمال زیاد نه. اگر مخاطب خود را پیدا کنید قطعا ان مخاطب به شما وفادار خواهد ماند؟ لزوما خیر!

بهتر است که برای طراحی اپلیکیشن مشابه اسنپ در هرحوزه‌ای از حمل و نقل که آن را هدف قرارداده اید به دنبال فیچر یا مزیت رقابتی خاص باشید. به بیان دیگر برای مخاطبان خود ارزش آفرینی کنید و به نیازهایشان توجه کنید.

سپس هوشمندانه توسعه دهید. اگر قرار بر برون سپاری پروژه است و به دنبال مزایای بی‌شمار استفاده از تیم خارج از سازمان برای توسعه سامانه خود هستید، با دقت و مطالعه این تیم را پیدا کنید. RFP جامعی تدوین کنید و استراتژی منسجمی برای این فرایند داشته باشید. به سراغ شرکت‌ نرم افزاری بروید که شفافیت دارند و مراحلی فاز به فاز و مشخص را برای پروژه‌تان به تصویر می‌کشند. در نهایت پروپوزال های دریافتی را با هم مقایسه کنید و با بهترین شرکت قراردادی کاملا حقوقی و مناسب ببنید.

در مورد برون سپاری به شرکت نرم افزاری  این‌جا را بخوانید و اصول تنظیم مستند RFP  را در این‌جا مطالعه کنید.

اگر قصد توسعه درون سازمانی دارید بسیار عالی، ولی نقش مشاوره نرم افزاری را دست‌کم نگیرید.

برای تشکیل تیم و جمع‌کردن نیروهایی متخصص به سراغ مشاورانی بروید که با دبسوزی برایتان برنامه‌ای هدفمند تنظیم می کنند و از سوی دیگر می‌توانید از متخصصانی استفاده کنید که عهده‌دار نظارت بر فرایند‌های توسعه نرم افزار هستند و می‌توانند از توسعه سامانه‌ای استاندارد شما را مطمئن کنند.

 

در مورد مشاوره نرم افزاری و نظارت بر پروژه نرم افزاری نیز این جا و این‌جا را مطالعه کنید.

 

اگر سؤالی در مورد نحوه طراحی اپلیکیشن موبایل مشابه اسنپ دارید یا می‌خواهید از هزینه راه اندازی آن مطلع شوید، در صورت تمایل با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دو + هفده =