اشتباهات رایج در طراحی اپلیکیشن موبایل

اشتباهات رایج در طراحی اپلیکیشن موبایل به تعریف نوژن

در عصر تکنولوژی، بشر بخش قابل توجهی از زندگی خود را به اپلیکیشن‌ها اختصاص داده، چرا که استفاده از اپلیکیشن در زمان انجام کارها، آسایش و سادگی را با خود به همراه آورده‌ است. با افزایش قابلیت‌های تلفن‌های همراه و همچنین استفاده روز افزون افراد از اپلیکیشن‌های موبایل، فرصت مناسبی برای همه کسب و کارها پیش آمده که به سمت آنلاین شدن بستر کسب و کار خود حرکت کنند.

بازار ساخت اپلیکیشن موبایل، بازار پررقابتی است. با بیش از ۴ میلیارد اپلیکیشن موجود در اپ استور اپل و گوگل، بازار ساخت اپلیکیشن موبایل یک محیط رقابتی محسوب می‌شود.

تعداد اپلیکیشن های موجود در اپ استور اپلآمار بالا نشان دهنده تعداد اپلیکیشن های ریلیز شده روی اپ استور از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ می باشد.

حدود ۹۰٪ از زمانی که کاربران مشغول موبایل خود هستند به استفاده از اپلیکیشن ها اختصاصی دارد. آمار ها نشان می‌دهد که به صورت میانگین هر کاربر از حدود ۳۰ اپ در ماه استفاده خواهد کرد. این سناریو برای هر فردی که ایده‌ی طراحی اپلیکیشن موبایل دارد بسیار جذاب است. ولی دو نکته اساسی وجود دارد:

۱- کاربران باید اول بخواهند که اپلیکیشن شما را نصب کنند.

۲- کاربران باید بتوانند و بخواهند که از اپلیکیشن شما استفاده کنند.

در چنین سناریویی، شرکت ها برای طراحی بهترین اپلیکیشن موبایل با یکدیگر مبارزه می‌کنند. مشهود است که در فورس زمانی ریلیز کردن یک اپلیکیشن و عدم توجه به جزئیات و فرایند ساخت اپلیکیشن، اشتباهاتی در حال وقوع است. از خودتان بپرسید، چند بار با این اتفاق موجه شدید که تنها یک هفته بعد از نصب یک اپ آن را از روی گوشی همراه خود پاک کرده اید؟

چرا برخی از اپلیکیشن ها از سایرین متفاوتند حتی اگر کاربری یکسانی دارد؟

به این دلیل است که برخی از اپلیکیشن‌ها از نظر پیاده سازی ویژگی‌، فیچر و قابلیت کاملاً عالی هستند، در حالی که برخی دیگر در دام اشتباهات رایج افتاده اند. اجرای بهینه فیچرها، اپلیکیشن‌های موفق را از اپلیکیشن‌های ناموفق متمایز می‌کند.

نظرسنجی‌ای توسط Localytics نشان می‌دهد که 80 درصد از کاربران اپلیکیشن تلفن همراه، در سطح جهانی، بعد از سه ماه از این اپلیکیشن استفاده نمی‌کنند یا آن‌ها را از دستگاه خود حذف نصب می‌کنند. یا ۲۵٪ از کاربران اپلیکیشن را بعد از ۱ بار استفاده فراموش می‌کنند یا آن را از روی گوشی خود پاک می‌کنند.

این آمار به وضوح نشان می‌دهد که همه اپلیکیشن‌های تلفن همراه با ارزش نیستند و همیشه مورد تحسین کاربران قرار نمی‌گیرند.

abandonment-2019

اشتباهاتی که در طراحی اپلیکیشن موبایل به چشم می‌خورد

اینکه اپلیکیشن اندروید طراحی کنید یا iOS تصمیمی است که با در نظر گرفتن بازار هدف و یا مشتریان فعلی خود آن را مشخص می‌کنید. اما چون روند طراحی اپلیکیشن موبایل از الگوریتم خاصی پیروی نمی‌کند، همواره در این زمینه اشتباهاتی وجود دارد که باید از انجام آن‌ها حذر کرد. برخی از این اشتباهات بر اساس تجربه به دست آمده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

نداشتن ارزش پیشنهادی برای کاربران یا unique value

مزایای منحصر به فرد عملکرد اپلیکیشن شما برای کاربران شما یکی از مهمترین موارد است. حتی زمانی که از طراحی، بودجه و منابع مختلف بسیار خوبی برخوردار باشید، اگر اپلیکیشن مشکلات کاربران را برطرف نکند، خطر عدم موفقیت زیاد است.

فقدان ارزش پیشنهادی یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت اپلیکیشن‌های تلفن همراه است. اگر اپلیکیشن شما هیچ یک از مشکلات کاربران شما را حل نکند و یا کاری را برای کاربران راحت نکند، لزومی بر نصب آن وجود ندارد و عملا پروژه شکست خورده تلقی می‌شود.

عدم تعیین بودجه متناسب در ساخت اپلیکیشن موبایل

تامین و تعیین بودجه برای فرآیند توسعه اپلیکیشن نیازمند یک استراتژی اساسی است که باید به درستی انجام شود.

دقیقاً مانند هر شغل دیگری، بودجه بندی نیز در روند توسعه اپلیکیشن تلفن همراه نقش بسزایی دارد و برای دستیابی به موفقیت مورد انتظار، نیاز به برنامه ریزی و استراتژی مناسب دارد.

بودجه بندی فقط به روند توسعه محدود نمی‌شود و فراتر از آن است. بودجه بندی طراحی اپلیکیشن شامل برخی از مولفه های اساسی دیگر مانند بودجه بندی بازاریابی اپلیکیشن، آزمایش و تست، به روزرسانی و غیره است.

از این رو، بودجه بندی اپلیکیشن باید با استراتژی مناسب به طور کارآمد انجام شود که اگر به درستی انجام نشود ضرر جبران ناپذیری به موفقیت اپلیکیشن در بازار می‌زند.

کم گذاشتن در هر بخش توسعه اعم از Back-end، Front-end، طراحی UI و UX  و پشتیبانی می‌تواند اپلیکیشن را از مسیر پیشرفت خود منحرف کند.

طراحی UI و UX غیرحرفه‌ای

باور کنید یا نه، اولین برداشت تقریبا آخرین برداشت است. این عبارت محبوب را در واقع برای یک اپلیکیشن قابل استفاده و موثر می‌توان مورد استناد قرار داد.

اگر یک UI حرفه، اصولی و زیبا برای اپلیکیشن خود طراحی کنید، ممکن است اپلیکیشن شما تاثیر شگفتی بر روی کاربر داشته باشد در حالی که اگر این کار را نکنید، قطعا کاربر انگیزه ای نسبت به استفاده از اپلیکیشن شما نخواهد داشت.

البته در نظر داشته باشید گاهی اوقات اهمیت دادن زیاد به UI اپلیکیشن می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. UI اپلیکیشن باید با رعایت تعادل و در نظر داشتن بهترین تجربه کاربری طراحی شود.

پیشنهاد می‌کنم در مورد ایجاد تجربه مشتری در بلاگ نوژن مطالعه کنید.

تعبیه فیچرهای متعدد در اپلیکیشن

این خطایی است که همه باید از شر آن خلاص شوند. باید توجه داشته باشید که اپلیکشن شما از ویژگی‌های زیادی تشکیل نشده باشد.

کاربران اپلیکیشن تلفن همراه بعد از آن که متوجه شوند این اپلیکیشن از ویژگی‌های متعدد بی فایده زیادی تشکیل شده است، در حذف آن از گوشی خود تعلل نمی‌کنند. پس، برای جلوگیری از تکرار این سناریو باید نیازها و فیچرهای اصلی که هدف اصلی اپلیکیشن است شناسایی شود. وجود آیکن‌های زیاد در اپلیکیشن باعث سردرگمی مخاطب می‌شود، بنابراین کاربردی بودن اپلکیشن در عین سادگی آن باید مد نظر قرار گیرد.

سردرگمی کاربر به دلیل فیچر های متعدد اپلیکیشن

وقتی یک کاربر وارد اپلیکیشن شما می‌شود، پس از جذب شدن به رابط کاربری، باید ظرف مدت کوتاهی عملکرد اصلی اپلیکشین شما را متوجه شود. سردرگمی و بی هدف بودن اپلیکیشن باعث نارضایتی کاربر و نتیجتا خروج از اپلیکیشن شما می‌شود.

عدم به روز رسانی منظم

به روز رسانی‌های مداوم باعث می‌شود که کاربران هر روز تجربه بهتری از کار کردن با اپلیکیشن را داشته باشند و شما دیرتر از گردونه‌ی رقابت با سایر اپلیکیشن‌ها حذغ شوید. از این رو، توسعه دهندگان باید بودجه مناسبی برای به روزرسانی‌های بعدی تعیین کنند. مشاغل می‌توانند با به روزرسانی منظم اپلیکیشن، گسترش به موقع آن و افزایش قابلیت ها در گذر زمان، برنده یک رقابت تنگاتنگ در بازار هدف خود باشند.

حرف آخر

تعامل آنلاین شما با کاربران‌تان یا از طریق درگاه شبکه‌های اجتماعی و یا از طریق وب‌سایت انجام می شود. در ایده‌آل ترین حالت، این تعامل باید در قالب شبکه اجتماعی، سایت واپلیکیشن باشد. پس جدا از استراتژی و برنامه‌ریزی منسجم برای تقویت درگاه سوشال مدیا، شما به عنوان یک کسب و کار برای ورود به دنیای آنلاین (فروش یا ارائه خدمات مجازی) نیازمند تدوین یک استراتژی آنلاین هستید.

بعد از تدوین استراتژی آنلاین و داشتن یک بوم کسب و کار اصولی، انتخاب بهترین شرکت نرم افزاری یا شکل دادن یک تیم نرم افزاری متخصص که توانایی طراحی بهترین اپلیکیشن موبایل یا سایت اهمیت بالایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

سه × 1 =