برون سپاری نقش مدیر فنی یا  CTO as a Service

منظور از CTO as a Service چیست؟

چرا بودن CTO در سازمان یا شرکت مهم است؟

مدیر ارشد فنی یا CTO، راهبر ارشد فنی یا مدیر ارشد فناوری عناوینی مشابه هستند که به هدایت‌کننده و سیاست‌گذار بخش فنی شرکت‌ها یا سازمان‌ها نسبت داده می‌شود. این شغلِ مدیریتی مسئولیت مدیریت تیم‌ فنی را بر عهده دارد و همواره به دنبال ارائه راهکار‌هایی به‌روز برای بهبود فرایند‌های شرکت در حوزه فناوری و یا حل مشکلات شرکت در حوزه فنی است.

با این که عموم شرکت‌ها فردی را در این عنوان شغلی به صورت فول‌تایم استخدام دارند، در بسیاری از شرکت‌ها این جایگاه شغلی با فردی که از تمامی زوایا قادر به اجرای وظایف مهم و حساس این عنوان شغلی باشد، پر نشده است. در بسیاری موارد این مسئله کاملا قابل درک است. CTO باید فردی آگاه به جنبه‌های فنی، فناوری‌های نوین و از سوی دیگر کاملا توانمند در مسئله مدیریت و راهکار‌های حل مسئله خلاقانه باشد. طبیعیست که با توجه به نیاز شرکت‌ها و ظرفیت استخدامی آن‌ها این عنوان اغلب به یک برنامه نویس ارشد و یا مدیر شبکه ارشد انتقال داده می‌شود.

CTO یا مدیر فنی کیست؟
CTO فردی با دانش حوزه برنامه نویسی و تکنولوژی و مدیریت کسب و کار است

 

این عنوان شغلی در واقع از تعاملی متفاوت بین یک شرکت نرم افزاری با مشتریانش به وجود آمده است.

به همین جهت است که خدمتی جدید به عنوان CTO as a Service و یا برون‌سپاری مدیر فنی ایجاد شده است.

چه تفاوتی بین CTO فول تایم و CTO as a Service هست؟

در نگاه اول احتمالا این دو را یکی بدانید، که البته اشتباه هم نیست. تا زمانی که حوزه مسئولیت و وظایف این عنوان شغلی را در نظر داشته باشیم، همپوشانی زیادی بین CTO فول تایم که همیشه در شرکت حضور دارد با CTO‌ای که به صورت برون سپاری و قراردادی یا به نوعی Virtual با شرکت همکاری می کند وجود دارد.

در نهایت نقش CTO در هر دو نوع ارائه پشتیبانی در مسیر صفر تا صد توسعه نرم افزار از طریق ایجاد معماری نرم افزار، پیاده‌سازی و انتقال استراتژی ساخت‌یافته، تعیین بودجه بندی مورد نیاز برای پیاده سازی مسیر توسعه و طراحی روند اجرای کار از طریق اتوماسیون‌های مرتبط و بازبینی کیفیت و اجرا است.

با این که مشابهت زیادی بین وظایف وجود دارد، شاید مهم‌ترین تفاوت بین CTO فول تایم و CTO as a Service بعد از هزینه، تیم همراه CTO as a Service و تخصص گسترده این تیم است. در واقع زمانی که CTO as a Service را برای رفع نیاز شرکت به یک مدیر ارشد فناوری انتخاب می‌کنید، تنها دسترسی به یک مدیر فنی ندارید بلکه همکاری و هماهنگی شرکت‌ را با یک تیم متخصص که تجربه گسترده‌ای در زمینه های متعدد از طراحی محصول تا توسعه و مدیریت دارند، تضمین کرده اید.

چه زمانی ممکن است به یک CTO خارج از سازمان نیاز داشته باشید؟

به طور کلی فرقی ندارد که تازه ابتدای کار توسعه کسب و کار خود و یک محصول نرم افزاری باشید، یا چندین و چند محصول موفق در رزومه کاری شرکت خود داشته باشید. CTO ‌نقش مهم و ضروری در سازمان است که در بسیاری از وظایف می‌تواند به تیم شما کمک کند. با این که نقش CTO عموما با مشاوره فنی پیوند خورده است ولی موارد دیگری نیز وجود دارد که حضور یک CTO خارجی می‌تواند برای سازمان/شرکت شما مفید باشد:

۱- زمانی که ایده‌ای برای یک محصول دارید ولی تخصص فنی لازم برای انتخاب تکنولوژی‌ها و یا تیم مناسب برای توسعه آن را ندارید.

۲- زمانی که مطمئن نیستید انتخاب چه تکنولوژی‌هایی و یا مسیر فنی برای شرکت شما سودمند خواهد بود.

۳- زمانی که نیاز به بررسی فنی محصول توسعه داده شده توسط تیم‌تان توسط افرادی متخصص به حوزه تکنولوژی و کسب و کار دارید.

۴- زمانی که یک MVP اولیه و یا مدل خام یک محصول را دارید ولی برای عرضه آن به سرمایه‌گزاران نیز به فردی متخصص برای توضیح بخش‌های تکنیکال دارید.

۵- زمانی که استارتاپی در مرحله بلوغ هستید ولی نیاز به رویکرد‌های هوشمندانه برای رقابت موفق در بازار با رقبای جا افتاده هستید.

۶- زمانی که در نقطه مقیاس کردن کسب و کار و گسترش هستید ولی نیاز به دانش همزمان تکنیکال و کسب و کاری دارید تا بتوانید مسیر مناسب را انتخاب کنید.

۷- زمانی که کسب و کارتان گسترده هست ولی مشکلات و مسائل درون سازمانی در حوزه زیرساخت‌های IT و یا پیاده‌سازی استاندارد‌های مختص صنعت در محصولات دیجیتال خود دارید.

۸- زمانی که ابزار سازمانی و فنی در اختیار سازمانتان به وضوح از رده خارج و قدیمی محسوب می‌شوند ولی دانش فنی لازم برای جایگزینی‌ آن‌ها را در سازمان خود ندارید.

۹- زمانی که به دنبال استخدام یک CTO فول-تایم هستید ولی این فرایند زمان‌بر سازمان را با بحرانی مشهود در زمان پر نبودن این عنوان شغلی تجربه می‌کند، به همین دلیل دنبال راهکاری جایگزین و موقت برای حفظ تعادل در سازمانتان هستید.

۱۰- زمانی که به دنبال گسترش کسب و کار و یکپارچه کردن فرایند‌هایتان با فناوری های جدید هستید و نیاز به فردی متخصص برای ارائه یک برنامه منسجم و توضیح جزئیات فرایند‌ها به تیم‌های درگیرتان دارید.

۱۱- به طور کلی با توجه به فرایند های سازمان نیاز به یک CTO فول-تایم ندارید و یا بودجه لازم برای استخدام چنین نقشی را ندارید به همین دلیل در مقاطع زمانی متفاوت به دنبال فردی موقتی برای جایگزی این شعل هستید.

۱۲- احساس می‌کنید که تیم فنی شرکت‌تان در پیاده‌سازی یک پروژه نرم افزاری خاص احساس به مشاوری بیرون از سیستم دارند که بخشی از چالش‌هایشان را از جنبه‌ای متفاوت بررسی کند.

CTO چه وظایفی دارد؟

CTO می‌تواند در مراحل متعددی از توسعه محصول تا بر طرف کردن چالش‌های عدم همزبانی بین تیم فنی و مدیریتی در کنار سازمان ارائه خدمت کند. به طور کلی CTO، نقشی مثل یک آچار فرانسه در کسب و کار دارد، کاری نیست که در حوزه فنی، بررسی نیازمندی‌ها، توسعه محصول و یا حتی بررسی کسب و کار انجام ندهد. دانش چند‌جانبه فنی و کسب و کار به افرادی در این نقش توان حل مسئله و درک مباحث پیچیده را می‌دهد. مواردی که در ادامه به عنوان وظایف CTO نام برده‌ایم تنها بخشی از توانمندی‌ها و حوزه کوچکی از قابلیت افرادی در این نقش را شامل می‌شود.

برای استارتاپ‌ها و یا شرکت هایی در ابتدای مسیر توسعه یک راهکار فنی:

۱- توسعه معماری محصول

۲- طراحی راهکار فنی

۳- انتخاب سبد تکنولوژی

۴- شفاف‌سازی اهداف محتمل برای پروژه‌ها

۵- تحلیل فنی رقبا

۶- پیدا کردن ابزارها و راهکار‌های فنی برای توسعه و بهبود فرایند‌های شرکت

برای توسعه راهکار‌های فنی:

۱- انتخاب کارکرد یک سامانه فنی بنا بر نیازمندی‌های کسب و کار

۲- پیدا کردن راه‌حلی مناسب برای چالش‌های فنی

۳- یافتن بهینه‌ترین و به صرفه ترین تکنولوژی‌های لازم

۴- ارزیابی اثربخشی سبد تکنولوژی موجود و ارائه پیشنهاد تکمیلی

۵- حل کردن مسائل فنی که تیم فنی موجود در شرکت به دلیل کمبود تخصص قادر به حل آن نیستند

۶- گسترش سامانه‌های فنی موجود در شرکت از طریق پیشنهاد راهکار‌های مورد نیاز

۷-بهبود و ایجاد معماری توسعه محصول

۸- ارائه نقشه مسیر مناسب برای یکپارچه‌سازی خدمات کسب و کار با راهکار‌های آنلاین

در زمینه مدیریت و برنامه ریزی پروژه:

۱- بهبود فرایند توسعه

۲- اولویت بندی وظایف و فیچر‌ها

۳- بهبود و تکمیل معماری

۴- ایجاد نقشه راه محصول

۵- ارزیابی و پیش‌بینی بودجه و زمان‌بندی

در زمان مقیاس پذیری کسب و کار

۱- تصمیم گیری به هنگام در خصوص معماری و فرایند‌های فنی

۲- پیدا کردن بهینه‌ترین و مقرون به صرفه ترین راه‌حل برای مقیاس کردن خدمات شرکت

۳- گسترش کم‌-ریسک پروژه

۴- انالیز تمامی‌ رویکرد‌های احتمالی برای پیاده‌سازی فرایند مقیاس و گسترش‌پذیری

۵- بهینه‌سازی ابری و راه‌کار‌های همسو با تحول دیجیتال

۶- تدوین استراتژی کلی برای مقیاس‌پذیری و گسترش پذیری

در زمان استخدام نیروی فنی

۱- تدوین لیست وظایف و نیازمندی‌ برای نقش‌های ضروری در تیم فنی

۲- ارزیابی تخصصی فنی کاندید‌های استخدام

۳- برگزار کردن مصاحبه های فنی

۴- ارزیابی مهارت‌های نرم کاندید‌های استخدامی برای پیش‌بینی اثربخشی آن‌ها در یک تیم

۵- انگیزه‌بخشی به تیم در صورت بروز چالش‌های ارتباطی و یا تعاملی

در زمان نیاز برای ارزیابی و تحلیل پروژه

۱- بررسی کیفیت کد

۲- تایید سلامت کار اعضای تیم برای تیم میدریت

۳- ارزیابی کیفیت پروژه و کارآمد بودن اجرای فرایند‌ها

۴- ارزیابی کارآمدی فعالیت پروژه‌های برون‌سپاری شده به پیمان‌کار های خارجی

۵- مانیتورینگ تحویل تسک‌ها

۶- آماده سازی لیستی جهت بهبود‌ها و پیشنهادات برای بهینه‌تر کردن فرایند‌ها

در زمانی که تیم مدیریت نیاز به یک واسط برای تعامل با کارمندان فنی دارند:

۱- پشتیبانی روحی و انتقال انگیزه مثبت به تیم فنی

۲- حل کردن چالش‌های تعاملی بین مدیریت و تیم فنی

۳- مدیریت تیم

۴- توسعه فرایند‌های جدید جهت همکاری موثر

زمانی که بررسی تجربه کاربری مهم می شود:

۱- آنالیز رابط کاربری از دید یک مشتری

۲- آنایز تجربه کاربری با تکیه بر منطق توامان بیزینس و فنی

یک انتخاب بهینه، خدمات CTO as a Service

با نگاه اجمالی به تمام خدماتی که نقش مدیر فنی یا مدیر ارشد فناوری می‌تواند برای شرکت/سازمان/کسب و کار شما ایفا کند، شکی در ضرورت حضور چنین شخصی باقی نمی‌ماند. نکته این‌جاست که نگاه به متوسط حقوق این اشخاص (فردی که تخصص کافی و لازم برای بر عهده گرفتن این نقش را داشته باشد) باعث می‌شود تا بسیاری از کسب و کار ها از استخدام چنین فردی منصرف شده و این وظیفه را به یکی از برنامه‌نویس‌های ارشد و یا مدیر محصول واگذار کنند. این اتفاق بسیار رایجی است که با وجود برآورده کردن عمده نیازمندی‌های کسب و کار در مقاطع کوتاه مدت در زمان چالش های اساسی و یا نقاط بحرانی می‌تواند به ضرر کسب و کار تمام شود.

با این که بسیاری از مدیران محصول و یا برنامه‌نویس‌های ارشد قابلیت هندل کردن بسیاری از چالش‌ها را دارند ولی این توانمندی تنها در یک ساید مشکل است. در خصوص برنامه نویسان ارشد ساید فنی و در خصوص مدیر محصول اغلب تنها بخش کسب و کار و تجربه کاربری. در صورتی که یک مدیر ارشد فناوری، همزمان قابلیت نگاه فراگیر به موضوعات از هر دو دیدگاه Technical و کسب و کار را دارد.

در بسیاری از موارد دیگر نیز که بودجه مشکل نیست، بحث کارآمد بودن یک مدیر فنی یا CTO فول-تایم در سازمان و اختصاص منابع به صورت ناهمگون است. به این معنا که برای مقطع زمانی خاصی، پروژه‌ای در دست اجرا است و این فرد لود کاری بسیار بالایی دارد که هزینه‌ها را توجیه می‌کند. با اتمام این پروژه، مدیر فنی یا مدیر ارشد فناوری استخدام شده دیگر آن لود کاری را ندارد و به اصلاح سربار کاری ندارد. در نتیجه کارهای خرد و پراکنده به او تخصیص داده می‌شود که شاید حتی در حیطه تخصصش هم نباشد. این امر نه تنها منجر به کاهش انگیزه در یک نیروی سازمانی بسیار مهم می‌شود بلکه هزینه‌های بلندمدت چشم‌گیری را در پی دارد.

به همین دلیل در نظر داشتن خدمات  CTO as a Service در این موارد می‌تواند هم از جنبه کارآمد بودن و هم از جنبه مقرون به صرفگی بسیار به سود کسب وکار باشد.

اگر در مورد برون سپاری و اهمیت آن برای کسب و کارتان سوالی دارید هم می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید و هم با تماس با همکاران ما می‌توانید در خصوص این اقدام استراتژیک کسب و کاری مشورت دریافت کنید.

در شرکت آرمان پردازان نوژن با مشاهده این نیاز مشهود در بازار کسب و کار به خصوص با پررنگ شدن نقش تحول دیجیتالی، این خدمت را در کنار مشاوره تخصصی نرم افزاری و نظارت بر پروژه‌های نرم افزاری به گستره فعالیت هایمان وارد کردیم. برای اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از این خدمت می‌توانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

4 × 2 =